Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Tankeövning

Av Angelica - 12 oktober 2010 11:40

När allt är ett kaos är det inte särskilt enkelt att bara sålla igenom alla negativa tankar och få in positiva synvinklar på dem och därmed må bättre.


En vana för mig, ibland en dålig en men oftast bra... Är listor.


Lista vad du har att göra de kommande dagarna, veckorna kanske till och med.

Lista inkomster och utgifter ärligt och realistiskt. Skapa en budget helt enkelt.


Men, den tankeövningen jag tänkt rekomendera vara något som jag själv gjorde häromdagen. 


1. Ta upp ett tomt Worddokument och punkta upp alla dina måsten och krav på dig själv.

2. Sortera upp dem i olika kategorier, såsom exempelvis i mitt fall: Studier, Ekonomi, Sociala Livet, Hälsa/Sundhet, Fritid(saker som du göra på fritiden, men Egentligen inte behöver, Tvtittande exempelvis).

3. Granska listan och sortera om och du tycker att du missat något, lägg till det.

4. Försök att ta ett steg ifrån dig själv och läs igenom punkt för punkt vad du kräver av dig själv.

5. Var ärlig och realistisk med dig själv, mår du verkligen bra av alla krav? Är dina krav realistiska?


Poängen med övningen är att söka efter en balans, att vara realistisk med vad du själv klarar av.


I mitt fall, vilket jag Egentligen redan visste men ignorerande, så Är en hel del av mina krav inte realistiska. De är för höga för att jag skall kunna balansera dem med alla andra krav,måsten och ja... Helt enkelt mig själv.

Det slutar lätt i att allt faller när vissa saker faller.

Dessutom kan jag se att vissa Fritidsmåsten inte behöver vara måsten, de snor värdefull tid dessutom

Att sitta och se på tv mellan 14tiden till 16,17tiden varje vardag... Smallville,Simpson och då och då Family Guy. Plus program före eller efter.

Nja.


Vissa krav och måsten är behövliga. Såsom att plugga,diska,städa och träna regelbundet.  Men att ständigt förvägra sig att sova ut, äta sötsaker,snacks...

Man måste få unna sig saker ibland. Mörk choklad i mitt fall, jag mår dåligt om jag inte får äta det alls.  Så länge man hittar en balans mellan "för lite" och "för mycket", så kan man unna sig saker:)



Jag sätter höga krav på mig själv, men i andra fall kanske det handlar om det motsatta: du sätter för låga, du klarar mer än du tror.

Den så kallade tvåminutersreglen är ett bra tips vid lathet. Men samtidigt så får den inte gå till överdrift, man måste få lämna saker stående ibland för att hinna med annat eller så.


Tvåminutersreglen innebär att om det inte tar mer än två minuter gör man det direkt.

Bädda sängen, diska direkt,slänga skräp och så vidare:)



 
 
viola

viola

13 oktober 2010 17:30

tack för denna bra övningen!
ska testa den nu! :)

http://venner.bloggplatsen.se

Angelica

13 oktober 2010 20:14

Vassego;)

 
Ingen bild

http://egoboost.bloggplatsen.se

13 oktober 2010 18:42

Härlig blogg!
Gillar jag skarpt! :)
Ha en bra dag!

Angelica

13 oktober 2010 20:14

Tack:) Ha en bra dag du med;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt. Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Ovido - Quiz & Flashcards