Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Relativt bättre, still not perfect...

Av Angelica - 27 oktober 2010 22:03

Positivt

  • Planerat budget och uppdaterar den,  gjort mindre icke-planerade köp men inget jag redan på sätt och vis förberett för innan och kan klara av.

  • Skriver in, och slänger sedan(relevanta, som inte behöver sparas),  kvitton. Så att de inte läggs på hög och pockar på dålig samvete över ännu en sak jag inte gjort och behöver/måste göra snarast.

  • Jag käkar clementiner och dricker apelsinjuice - c-vitaminkickar för att motverka soljljusbrist

  • Jag diskar nästa hela tiden någorlunda direkt, städade dessutom kök och badrum idag. Tar ut skräp.

  • Jag gick upp inom en halvtimma från mitt alarm gick av, bäddade sängen dessutom(visserligen inte på direkten men ja, innan efm iaf:p).

  • Gick på Lidl&Hemköp idag utan att plocka på mig onödiga snacks eller sötsaker

  • Gick promenad själv i kylan igår kväll och sedan idag med E i kylblask på eftermiddagen.

  • Går på alla föreläsningar(exklusive dataövningen) trots att de börjar kl 10.

 

 

 

 

Negativt

  • Energin och humöret svajar fortfarande. Det mest störande är att jag ännu inte tyckts helt lyckas röna ut vad som verkligen drar ner humöret och därmed vad som kan få upp det. Att vara ute i friska luften och käka lite c-vitamin funkar väl temporärt men inte helt.

  • Jag får inte någon tentapanik och därmed diciplin till att Sätta mig ner och Läsa. Läsa. Läsa. Nöta in. Det gör mig galen. Samtidigt inte. Det är mer som att skälla på sig själv "för sakens skull", fast man egentligen inte bryr sig. Darn.

  • Meditera varje dag var något jag satte att jag skulle skulle för ett gäng dagar sedan. Hur har det gått?

    Tja, funkade väl halvt första tre dagarna kanske, men någon riktigt medidation har jag förstås inte fått till, utan det har mer varit att slappna av innan man somnat i sängen eller så.


Frågan är dock om meditation och därmed sänka fokus på känslor, i slutänden, vore smart när jag redan stundtals är smått apatisk. Hm. Eller Apati är ett starkt ord.
Men, som en känsla av att vara orkeslös. Ingen motivering att ta tag i något vettigt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt. Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Ovido - Quiz & Flashcards