Direktlänk till inlägg 28 oktober 2010

Bättre! Äntligen...

Av Angelica - 28 oktober 2010 23:51

Som sagt. Bättre. Äntligen.

Piggare, mer positiv, mer effektiv. Bädda sängen, diska, plugga... Ork till det;D!


Dagen började med röriga drömmar. Röriga, men glada och mer verklighetsförankrad, in a way. Framför allt så Även om de var röriga och det fanns med en hotbild i form av hotfulla varelser, så var jag egentligen inte rädd och försvarslös.

Ja, jag var i fara, i ett kaos. Men jag hade kontroll, jag kunde försvara mig,  klara av det jag behövde och mestadels väldigt bra dessutom;D

Jag gick upp glad och lugn ur sängen, Kände verkligen att jag mådde bra och det där konstiga depphumöret kände som ett underligt minne för Länge, länge sedan...



Visst låter det som dröm?:P Men det kändes så, och höll i sig ett gäng timmar, sen började jag bli trött förstås igen..  Men det blev bättre efter ett tag:)



Visserligen slirar humöret då och då, men mer i form av kortare negativa tankegångar som vrids till eller förkastas till positiva sådana^^

Jag pluggat idag, gått igenom gårdagen föreläsningsanteckningar och rustat upp och fyllt ut dem. I samma veva skummat den "Lilla"(200 sidor cirka, men mycket text/innehåll) boken vi har utöver huvudboken.

Dessutom börjar hjärnan(hm psyket?:p) samarbete med mig och veva fram C-uppsatsidéer som spinner runt;D Det löser sig nog ändå;D


  • Det blev ingen träning idag på gym idag - men promenader runt till stan och i affärer ute i kvällskylan(tappade mössan min nånstans ute igår, fixade ny idag, fiiin;D)
  • Det blev mindre pluggat idag än vad som var tänkt och framför allt vad som Behövs. Men jaa... hoppet är inte ute än;)

Men balanserar min budget bra, köpte ex. mjölkchoklad(100 gram 5.00 kr:p) två, tre minipåsar cips å två 33 cl bukar lågalkoholscider för att provsmaka. Istället för att slänga iväg pengar på saker jag Tror mig vara sugen på men som sedan känns som slöseri med pengar.

Jag kom fram till att jag inte alls vill ha chips,( för en gång skull, äter Sällan!), i helgen.

Morötter och popcorn är både godare och nyttigare;D


Plus att provsmakningen fick mig att komma fram till att den cidersorten jag förra helgen trodde mig sakna och hellre vilja ha... Icke!


Bra, då slänger jag inte iväg pengar på saker i onödan imån inför lördagens utgång;p


SÅ är man mer sig som sig själv igen då;D


Hur? Varför? Kan man ju undra...

Dels att forcera sig att göra saker, att bli bättre på att tag i saker någorlunda på direkten, såsom att:

  • Bädda sängen i tid - Hemtrevligare
  • Diska: dels efter måltiden, men även att diska upp redskap,grytor osv man använt lite snabbt medan maten ändå svalnar ner till att kunna ätas utan brännskador:p Spara lite tid, dela upp det helt enkelt^^
  • Regelbunden koll på ekonomin gällande såväl saldo såsom "vettiga" inköp och viktiga kommande sådan som pengarna ska räcka till
  • Få i sig c-vitamin och kaffe
  • Hejda negativa tankegångar innan de fäster sig på humöret genom att vrida dem till positiva, eller förkasta dem med något krossande ord eller någon sådan mening.
  • På skarpen förmå sig att sätta sig ner med plugg och i samma veva hejda fördröjningar vid TVtittande och nätsurfande, eller eventuella andra distraktioner

Samtidigt känner jag mig lugn och fri, inte stressad. Idag var jag inte Tvungena tt gå upp då mitt larm ljud vid nio, utan det var okej att slumra till tolv, kanske det muntrade upp mig?:p


Mörket ute gör mig sömnig, ingen tvekan. Kände dte när jag var ute och gick där inte var lite mindre upplyst... Samtidigt var det soligt en sväng när jag var ute idag, piggade upp:)


Så länge jag ser till att få i mig sömn och inte slöar till mig samt får i mig vitamin,träning och utomhussyre, så kommer jag må toppen^^^


Eller Bra åtminstone, inte fy skam det:p

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt. Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Ovido - Quiz & Flashcards