Alla inlägg den 1 november 2010

Av Angelica - 1 november 2010 23:38

Avslappnad och positiv.

Att känna sig lugn, trygg och optimistisk(=positiv).

Att ha kontroll, men ändå vara i balans mellan olika måsten,borden och allt annat man Vill göra.

Att må bra, kort sagt.

För mig handlar det om att inte halka efter med diverse saker, men samtidigt inte "stressa upp sig i onödan" för att så att säga, hinna med allt på en gång.

Hur lyckas man med det då?

Förenklat tar mig sig en lugn stund med sig själv och tar sig en funderare över hur ens liv ser ut nu, punktar upp vad du kräver av dig själv och eventuellt skulle vilja kräva.

  • Resonera ärligt med dig själv om kraven gör dig gott, eller om du ställer högre krav på dig än vad du klarar av och i slutänden mår dåligt av att du lyckas motsvara kraven du ställt på dig själv.
  • Kom fram till vad för ev. förändringar du skulle kunna göra för att må bättre och känna dig lugnare och tryggare.
  • Förändra dig och/eller dina vanor utefter dessa valda förändringar och må så småningom bättre och nå zenoptimism.

Att göra detta i praktiken är förstås betydligt mer komplicerat, hur bryter man ingnodda vanor?

Detta är något jag försöker arbeta med, kämpa med.

Vissa är enklare än andra, bara man kan pusha sig till det, såsom att införa en "TvåMinuter-regel" som innebär att tar det mindre än två minuter gör man det direkt.

På så vis undviker man att må dåligt av en röra runt sig i form av exempelvis en obäddad säng och en växande hög med disk.

Annat som att hindra/förändra negativa tankegångar, är däremot för det mesta betydligt svårare.

 

Men allt går, bara man vill. Eller?

 

Försöka kan man ju i vart fall;)

Av Angelica - 1 november 2010 13:14

Det känns som om bloggen blivit en röra. Mitt syfte med en konkret och regelbunden bloggning om min väg till zenoptimism...

Har glidit iväg. Jag har haft svårt att skriva kort och konkret, eftersom min tillvaro inte har känts som eller varit direkt konkret.

Jag liksom mina blogginlägg har därför varit rörig.

Men nu när mitt humör och min energi(ork?) någorlunda har kommit i balans så börjar det bli lättare.


Dock känns det just nu att inte förrän mina två kommande tentor(en ny, en omtenta) är skrivna och Cuppsatsen påbörjad, så kan jag inte hålla mig så kort och konkret som jag vill.

En sorts undantagsperiod där det inte fungerar att hålla saker i en balans, att inte någon del av det jag behöver balansera, faller bort.


Eventuellt kanske jag inte kommer att blogga igenom förrän efter omtentan är skriven den 12e november, för då bör jag ha endast ha C-uppsatsen att fokusera på gällande studier.

Först då kan jag få in regelbunden träning, sunda matvanor och social balans.


Att balansera min ekonomi är dock en pågående process, den kan jag inte strunta i.

Så. Tyvärr kan jag inte söka efter zenoptimism nu, utan behöver pressa in den kunskap och reflektion som mina tentor och min uppsats PM kräver.

Skapa flashcards