Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Tipset till att må bättre...

Av Angelica - 8 november 2010 16:00

Det är vad jag anser zenoptimism vara:)  Något som hjälper en att lära känna sig själv och hitta balasen som passar just dig. Teoretiskt sätt ger den dig även stöd, som när du strävar efter att gå ner till en hälsosammare vikt när du är överviktigt eller mer.


Zenoptimism såsom jag framhäver kan dessvärre låta som ännu en press att må och bete sig på ett visst sätt.
Det handlar inte om att tvinga sig att sätta sig ner och meditera när du egentligen skulle må bra av att stressa upp dig och plugga inför ett prov du har inom en snar framtid.
Utan snarare att då och då kunna ta en lugn stund, att slappna av och få sova ut ordentligt då och då.


Jag vil hitta ett inre lugn och kunna känna mig avslappnad, utan att för den delen bli lat med studier och hushållssysslor.
Jag vill träna,motionera och äta nyttigt. Samtidigt vill jag kunna få njuta av saker som anses onyttigt också ibland såsom glass, läsk och ljus choklad.



Sedan 5e klass någon gång, tills första terminen häruppe på universitet i Sundsvall, var jag mullig och till och med nära undervikt. Jag hade dålig självförtroende och självkänsla. Men under första terminen häruppe, 80 mil hemifrån, fick jag nya vanor, sundare vanor.
När jag flyttade upp allra första gången vägde jag jag mellan 82 och 85 kg. 1.82 lång.
Numera ligger min normalvikt på 72 kg och jag känner mig relativt smal. Jag vet att jag varken är nära undervikt eller övervikt. Jag trivs med det och vill inte rasa uppåt till den jag än gång var.
Därav mitt dilemma med att hitta en balans melan att vara extremt nyttig och inte få falla för frestelser alls, och att konstant äta onyttigt.


Jag vill prestera bra, sedan högstadiet har jag strävat efter höga betyg, under universitet minst godkänt.
Jag har till och med lyckats få högsta betyg på delmoment.
Jag har bara kuggat två tentor på 2 och ett halvt år. Än så länge. Kuggade en tenta andra terminen förra året och kuggade första tentan denna terminen.


Jag mår dåligt av att inte klara dem, särskilt eftersom de gånger jag inte klarat dem har handlat om lathet, att inte engagera sig. Inte för att ha gjort mitt bästa och ändå inte lyckats.


Alla har vi nog krav,borden och måsten.


Jag vill må bra, jag vill känna någon form av zenoptimism. Det är den strävan jag försöker förmedla i bloggen.
Förhoppningsvis kan även andra dra nytta av den strävan och själva må bättre.




Tipsen? Lista alla dina krav, måsten och borden på dig själv, från dig själv såväl som andra.
Fundera över om de är realistiska, något som du verkligen mår bra av.
Fundera över vad du vill och kan ändra på, över hur du kan göra dessa förbättringar.
Sätt personliga mål utefter dessa.


I mitt fall handlar det om att förändra negativa tankebanor till positiva.
Att söka balans mellan studier,hushållssyslor(bor själv i studentlägenhet), ekonomi, träning&hälsa... plus mitt sociala liv!


Ett sökan efter en utopi, dvs en omöjlig dröm om en perfekthet, eller en möjlighet till att må bättre?


Det återstår att se;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt. Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Skapa flashcards