Alla inlägg den 20 maj 2013

Av Angelica - 20 maj 2013 17:44

Mm, folk är verkligen krockande olika sinsemellan. Ibland

Vilket jag skulle tro ha stor botten i uppfostran och allmänt ens uppväxt i olika former. 


Jag är uppväxt med: har du inget snällt att säga så låt bli. Eller rättare sagt: det finns en gräns mellan att vara "ärlig" och visa respekt. Saker som endast är rent sårande kan lämnas osagt eller säga med mjukare kortare ord.



För egen del fylls jag bara av negativ slösande energi att dra igång om saker jag inte gillar.

Ett exempel är en dispyt med N: jag är uppväxt(dvs familj, släkt och majoritet av vänner) med ett band som jag tycker mycket om. N gillar inte det här bandet, å det vet jag.

Men då jag nämner, kort, att de kommer till min stad i sommar. Då hade det räckt med: kul för dig men jag gillar dem inte.

MEN NEJ. N ser det som Ingenting att dra igång flera minuters babblande om allt N inte gillar med dem, inkl förlöjliga över diverse saker. 

Å förstår inte heller ett dugg varför jag blir sårad av det och så senare förbannad på h*n att denne inte kan fatta att den gjort något otroligt onödigt(då h*n vill ha en "vettig" förklaring till varför denne gjort nåt fel och bör be om ursäkt).

Bottenlösa argument som "jag tycker såhär och du tycker sådär, vad spelar det för roll? varför ser du behov till försvar? Jag skulle inte ta illa upp om du pratade illa om något jag gillar". 

För mig, är det bottenlösa, för jag är uppväxt med Omtänksamhet, empati, eftertanke kring hur folks ord påverkar andra människors känslor mm.
((Klart man inte ska suga i sig folks ord jämnt, men när de kommer från någon som det är Meningen ska bryr sig om en, då stör det mig. Speciellt då inte är första gången och det blev droppen som fick bägaren att rinna över med "ÅH! Det är så typiskt dig att...!"))


Andra är mer rent bortskämd egocentriska, eller har upplevt saker tidigare i livet som de anser som stora problem, problem värda någon eftertanke. Och de som är mindre än dessa, upplevas löjliga och otroligt onödiga att bry sig om. 


Men jag bryr mig. Och detta år som jag bestämt ska bli ett bättre än de senaste, har jag bestämt mig att släppa allt sådant slösande negativ okonstruktiv kritk som endast är nedvärderande och förlöjligande. Speciellt sådana otroligt onödiga som en lång utläggning kring någon skådespelare oförmåga att .. blablabla...


Å lite sådär flummigt,istället fylla upp med en massa ljus och positiv energi som får mig att bli glad och må bra istället^^




Vissa saker bör man dock diskutera öppet, saker som angränsar till spridning av ökad rasism, nazism,sekter och liknande. 

Att förhindra en sorts hjärntvätt? Hm. Eller, hjärntvätt kanske är en överdrift, men ja, ni kanske förstår mig?


Av Angelica - 20 maj 2013 17:19

Likt en junkie känns det som jag får ta en dag i taget och fokusera på inte falla för onyttiga impulser. Som att plocka med mig en påse ostbågar hem då jag handlar.

Sedan kommer det väl ekonomiskt mer än nyttigt: väntar med chicken nuggest 2 förpackning för 50 kr till fredag då jag får csn, men däremot plockar jag på mig ett 2-pack proscuttiopizza för 40 kr?

Å köper en ny bh för 50 kr.. Fast BH:n är fin och priset sjukt bra.

Men ja, nu finns det inte nåt direkt snacks hemma förutom lite grytpopcorn och det är inte så onyttigt direkt. 


Nåt jag lyckades bättre med idag, var att gå upp vid 8 och Inte sätta igång tvn till frukosten utan istället datorn och få en del gjort.

Å nu är jag mitt i att finna svar till upggifterna i immaterialrätt(seminarie kl 13 imån), istället för att skjuta upp det till förmiddagen imorgon. 

Är fortfarande en hel del kvar, men igång har jag kommit och intressant är det:)

Skapa flashcards