Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Angelica - 22 maj 2013 10:39

Det hade varit fint om min ekonomi varit obegränsad och jag inte hade något annat jag behövde fokusera på än att gå ned i vikt. Men så är det ju inte. 

Så, som antagligen de flesta andra som vill ned i vikt: det är så många olika bollar i luften att hålla koll på att det är svårt att lägga till en till utan andra bollar börjar falla. 


Som nu när jag funderar på vad jag ska äta till frukost framöver. 
Det är inte ekonomiskt hållbart att äta kvarg varje morgon och en och annan kväll.

Jag har däremot en massa Husman knäckebröd hemma, plus lite sockerfri musli. Jag kan ha mjölk till muslin, men vad till knäcket?

Ytterst lockad av att köpa skinkost om jag hittar det till ett bra pris, troligen går det att finna till ett lägre pris än att köpa både ost&skinka. Men, det brukar vara socker i skinkost och det är varken bra för vikten eller ansiktet.

Mitt ansiktes hud är nämligen Känslig för socker och eventuellt överflödigt fett, å jag vill bli av med finnar, inte öka på det.

Å andra sidan, kanske kan lite socker i maten vara nyckeln till att låta bli det i annat.


Dessutom är det så, inser jag, att jag tenderar att äta ljus choklad, glass och snacks när jag känner mig ensam eller inte mår bra av andra anledningar. Eller bara rent av hunger och en svårighet att välja något som kanske tar lite längre tid att göra men som troligen är betydligt nyttigare.

Å när jag inte mår bra, inte är nöjd om dagen, ja, då sover jag oroligt och drömmer alldeles för mycket. 

Så att jag känner mig trött på dagen. Dum cirkel. 

Vilket betyder, att inte bara behöver jag tänka efter och förvägra eller agera, när det gäller kost och motion, utan även annat. 


Att komma ihåg att höra av mig till nära och kära, inte skjuta på det(ska äta, de jobbar nu så ringer senare...) och sedan glömma av det. 

Eller glömma bort hur bra jag mår av att umgås med dem och att i rätt mängd hinner jag med studier och annat jag också finner viktigt, ändå. Att jag måste Leva, också.


Att inte fastna framför TV:n och istället prioritera till exempel studier och hushållssysslor. Igår stängde jag av Bourne&TV:n halvvägs igenom filmen, som jag redan sett förut. Lade in de två sista kanelbullarna i frysen istället för att värma dem till filmen. Fixade till mig och lade mig för att sova, hade ju ändå varit trött någon timma men inte riktigt förmått mig att ta mig upp ur soffan för sängen. Inte för att jag fick en jämn sömn, alldeles för mycket drömmar, mer levande än min verklighet för det mesta känns.


Idag har dock hitills varit en seg dag med lågt humör.  Å snart börjar Stargate och klockan 12 börjar min tvättid. 

Så det är lunch, och jag har varken diskat upp frukost, bäddat sängen eller förberett smutstvätten. 

Lågt humör, trötthet... Stigande dåligt samvete. 

Så, vad gör man åt det? Tar tag i det!;)

Är ändå repriser av Simpsons nu,  som gick igår. 



Skapa flashcards