Alla inlägg den 21 april 2014

Av Angelica - 21 april 2014 21:05

Vad du gör är inte vad du är. Är det inte vad vi gör, vilka val vi gör, som gör oss till den vi är?


Vad du gör är inte vad du är. Det är ditt självförtroende, inte din självkänsla.


Läste det här två meningarna i en annan blogg. Det har jag svårt för, för så har jag ju alltid varit.

Vilket jag kämpar med nuförtiden. Fenomenet att när jag lyckas med saker, när det flyter på och jag presterar bra, då mår jag bra. Då känner jag bra. 

Men när jag gör det motsatta tappar jag en ljus bild av mig själv. Jag klankar ner på mig själv.

Jag försöker att inte göra det, men jag gör det ändå. Ibland mer konstruktiv och kortvarigt, men mer ofta skapar det en nedgående spiral. Humöret sjunker. Energin sjunker. 


Hur kan våra val och det vi gör inte vara den vi är?

Om vi är den vi är så är vi fast.


Jag tänker på Harry Potter. Gör inte hans val av att gå till Gryffindor, inte Slytherin, till en bättre, godare människa?

Precis som Snapes dåliga val vägs upp av alla bra han har gjort.


De som de har gjort är vad som gör dem vad de är.


Om jag är dålig i skolan, om jag inte tränar regelbundet, om jag inte är fysiskt attraktiv och socialt handikappad och därmed inte heller åtminstone har en attraktiv insida.  Hur kan jag då inbilla mig att jag är en oaktraktiv person som måste förändras, som behöver en rejäl knuff och inte kan vara nöjd med mig själv förrän jag blir bättre.


Jag kan inte vara bra om jag inte presterar och genuint utstrålar att jag är bra.


Mina val, det jag gör och min prestation gör mig till den jag är. Så är det bara, påstå inget annat. 

Men jag kan förändra den jag är till den jag vill vara.

Om jag verkligen ärligt vill det och agerar för att nå det. Ständigt. 

Skapa flashcards