Direktlänk till inlägg 9 maj 2014

Det här med viktnedgång.

Av Angelica - 9 maj 2014 21:00

Jag tänkte en gång när jag läste en tjejs blogg som höll på att försöka gå ned i vikt, byta till nyttigare vanor...

Att nycklen till viktnedgång, och att behålla den, är att ärligt fundera över din vardag kommer se ut, behöver se ut, när du har gått ner, och sedan börja med det idag. 


Det tror jag faktiskt stämmer, i majoritet, förutom att för att behålla vikten behövs en jämn balans mellan kost och träning och när man går ner behövs en liten obalans. Alltså. Om jag vill gå ner behöver jag förbränna mer kalorier än jag tar in, om jag vill behålla min vikt behöver jag förbränna lika mycket som jag tar in. 


Det är lätt när man har blivit smal, att börja sluta tänka på kost och träning i balans, för att de extra kilorna lägger på sig så sakta och det är så lätt att Unna sig. Hur vanligt är det inte att uppmana någon smal att Ta lite till, det kan du ju Unna dig, du är ju så smal redan, inte behöver du oroa dig... Och så vidare. 

För då går du upp. SÅ småningom. Så var det för mig. 


Jag behöver gå ned i vikt, jag vill gå ner i vikt. För det är gräsligt att börja närma mig 100 kg och jag vill inte dit. 


Så. Hur ser jag att min vardag behöver se ut? Jag vill inte vara begränsad, inte kunna fika med familj och vänner, kunna äta tårta eller snacks. Jag kan inte se ett helt liv där mumsigt chokladigt eller salt, krispigt med mera inte får ätas.

Så, då behöver jag träna regelbundet. Fast det kommer ju inte naturligt för mig alls.

Fast, å andra sidan, jag tycker ju mycket om det när jag väl gör det.


Jag behöver bestämma mig. Så enkelt är det.  Vad skulle jag verkligen må bra av? På längre sikt?

Okej, gör det då. 

Så. Idag cyklade jag inte till Netto eftersom jag visste att jag skulle plocka hem en påse chips. 

Imorgon, ska jag cykla dit och köpa en. Om jag kommer iväg och tränar. 

 
 
Elftebudordet

Elftebudordet

9 maj 2014 21:34

Jag vet vad du menar, jag vet att jag mår bra när jag tränar, att gå ut och jogga en timme med musik det är ren terapi för mig eller ner på gymmet och träna tills benen viker sig under en. DÅ vet man att man har gjort rätt. Dagen efter när man har lite värk i kroppen, jag älskar den känslan.

Det gäller bara att man ska komma ihåg den känslan nä rman sitter skönt i stolen och tänker att man borde cykla till gymmet. Jag gjorde som regel att jag körde/kör direkt till gymmet efter jobb, man kände då att man även blev mycket piggare efter gymmet. Vilket gav ännu en positiv tanke.
Sen ersatt jag godiset med goda och lite lyxigare frukter och bär.

Lycka till ! =)

http://elftebudordet.bloggplatsen.se

Angelica

4 mars 2015 23:27

Tack^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt. Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Skapa flashcards