Direktlänk till inlägg 26 augusti 2016

Zenoptimism, övning 2016

Av Angelica - 26 augusti 2016 16:34

Dags för lite Zenoptimism igen. En återanvändning av att Lista alla kraven, måsten, vill-göra... Och rannsaka sig själv över vad som är praktiskt rimligt.

Detta efter att känna sig omotiverad, aningens trött och återigen befinna sig i ett stökigt hem inkl disk, å alldeles för lite jobbsök... Å kost&motion.
Detta trots pepp ifrån bland annat The Secret/The Compass och Jack's 10 Sucess Principles.

1. Jag vill ha ett hem jag stolt kan motta ett Suprisebesök i och inte känna att jag behöver ursäkta mig, eller undviker att bjuda in till besök eftersom att jag "latat mig" på sistone.
Det suger energi i sig själv och tar tid ifrån annat jag Borde/Behöver göra.

Så varför hamnar jag här gång på gång? För det är ju inte bara när det är mycket i skolan/jobb, eller nu senaste veckan när jag ätit måltidsersättningar=mindre energi.
A) Jag lägger inte tillbaka saker när jag för stunden är klar med dem.
B) Jag är lat, energilös
C) Jag skulle Vilja ha ett perfa hem men jag inser inte hur mycket jag behöver göra för att upprätthålla det
D) C i kombo med att jag lätt dras till att slappa istället
E) Ett stökigt hem ger mig en konstant chans att känna att jag fått något vettigt gjort genom att fixa det, istället för att utföra andra mer långsiktiga uppgifter.
F) Alla ovan och säkert något annat

2. Varför tränar jag inte regelbundet fastän jag t.o.m tycker att det är roligt när jag väl gör det?
A) Låg energi eftersom jag inte övar kondition och därmed känns det enklare att ex se ett avsnitt till av någon tv-serie.
B) Hm... Återkommer


3. Varför söker jag inte jobb febrilt fastän jag Behöver ett jobb desperat och älskar att hålla igång, jobb ger livet mening och får mig oftast att känna mig behövd och värdefull... ?
A) Jag har pengar just nu och Worst case scenario hamnar jag inte på gatan utan bor hemma hos pappa.
B) Det känns som att Alla andra är mer attraktiva än jag själv på arbetsmarknaden. I kombi med att jag fasar för att få frågan om referenser, då jag är nojjig att tidigare arbetsgivare bakom ryggen på mig snackar skit å inte skulle ge mig en bra rekommendation.
Kanske pga den där sommaren då jag fick all skit i sluten av sommaren på ett arbete jag redan mådde psykiskt dåligt av till och från. Då jag inte stod upp för mig själv heller. Sedan dess har jag satt skyhöga krav på mig själv å haft svårt att tro på att jag duger och är Bra på mitt jobb.



Phew.... Brutal ärlighet. Nu fattas bara äkta planering av nuet och framtiden. Personlig schemaläggning. Kanske jag också borde ta psykologisk hjälp oavsett att min ena förälder faktiskt arbetar inom det området i min hemstad. Men jag har ju tagit mig igen så mycket annat själv...

 
 
Zenoptimist

Zenoptimist

26 augusti 2016 22:50

https://youtu.be/-wcn2EbOIbQ

Hjälp till Självdiciplin

http://Zenoptimismnästa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 25 oktober 2016 00:51

Använd ditt dåliga samvete som bränsle. Vänd ångern inatt till energi, kraft och diciplin imorgon. Gjort är redan gjort, imorgon är en chans att rätta dagens misstag. ...

Av Angelica - 12 juli 2016 23:09

Kom ihåg Zenoptimism-listan. Inse vad du sätter för krav och måsten på dig själv, hur orimliga de kan vara at både hinna med och uppnå. Inse dygnets tidsbegränsning och hitta balans. Var konkret, finn vad som kan prioritera ner eller bort. Glöm inte ...

Av Angelica - 7 april 2016 18:21

Det finns mycket jag ångrar, mycket jag kan känna dåligt samvete för och mycket jag gräma mig över. Det hjälper inte att jag i ren allmänhet innerst inne känner att jag är ett evigt femte hjulet, sistahandsval. Att jag inte är omtyckt, att folk fejka...

Av Angelica - 29 januari 2016 22:05

Mindfullness, eller kanske det jag kallade zenoptimism, har börjat jobba på senaste dagarna, veckorna och jag tycker att det hjälper. Jag får mer energi, mer gjort och eftersom det även finns med mig gällande kost äter jag mindre onyttigt. Mindre män...

Av Angelica - 8 januari 2016 00:49

För länge sedan skrev jag ett inlägg om att skriva listor, punkta upp alla krav och förväntningar man har på sig själv. Räkna ut tiden dessa verkligen tar och rensa och omfördela efter vad som egentligen är realistiskt eller ens möjligt. Jag kan i...

Skapa flashcards