Alla inlägg under november 2014

Av Angelica - 28 november 2014 22:22

Funderar över att starta en ny blogg om viktnedgång och hälsa. Men samtidigt så funkar det inte att ha den inriktningen utan att det ändå blir vardag och zenoptimism av det.
För mig i alla fall och jag är van att gå min egen väg. På gott och ont. I detta fall tror jag det är gott, för den som känner mig bäst och vet vad jag innerst vill är ju ändå bara jag. Så jag fortsätter här och skriver mer för min egen skull, en ny blogg om hälsa lockat till mig fler läsare men det gör mig inget.

Vad tänker jag om hälsa och viktnedgång? Det finns så många råd, tips och saker man "måste" göra och Inte ska göra när det gäller hälsa. Fakta som är tveklösa och de som sägs vara det men som det samtidigt finns källor som säger det motsatta.
Ät långsamma kolhydrater sade de när de var jag var barn. Pasta.
I tonåren justerade man till fullkorn och mörkt bröd såväl som lightprodukter. Å olja ist för smör.
I övre tonåren exploderade dieterna, eller åtminstone upplevde jag det så.
Lägre mängd kolhydrater skulle ätas men vad istället varierade. Jag gjorde ett arbete på gymnasiet om Atkinsdieten och lärde mig att den var mer avancerad än att äta massa bacon såsom det ofta talades om och egentligen var felaktig att benämna dieten då den bestod av 3-4(?) faser och den sista handlade om en livsstilsförändring av en blandning av föda och kalorier där målvikten står stilla som skulle bibehållas livet ut eller justeras för ytterligare nedgång.
Det ligger en viss poäng i det men det är samtidigt för mycket restriktioner för mig. Å restriktioner är det nya. Minimalt med socker, vitt bröd, vetemjöl och kvarg har ersatt morgonfralla och cornflakes med mjölk.
Mörk choklad stoltserade jag med äta när jag var 18-20 år, det smält med bananer var ett nyttigt mellanmål. Men nu duger det inte, räcker inte. Toast är en synd

Jag går min egen väg och börjar bli mäkta trött på denna hets. Kvarg äter jag ibland och toast likaså men inte varje dag.

Jag har levt restriktivt men jag vill inte dit. Få ångest vid tanke på födelsedagstårta och se lillsyrran dricka Coca-Cola och tänka på mängderna socker i det. Dåligt samvete över att ha köpt ett hekto cashewnötter. En period var det nog tur att jag gick på p-piller som riskerades om jag föll för lockelsen att ta en enkel men dum utväg.

Samtidigt kan jag inte göra såsom jag gick upp i vikt från första början: dubbla stora portioner, massa skräpmat, glass och annat utan någon direkt motion eller träning.

En mildare långsammare version av det pga hjärtekross kombinerat med låg självförtroende som förslöade goda vanor fick mig att gå från 74 kg till vad som i våras var skrämmande nog 99 kg. Jag gick ner 5 kg efte det men har sedan svajat tillbaka och neråt igen efter och just nu ligger väl runt 96.
Det är mäkta lockande att beställa vitalslim eller mera extrema versioner av det och tro mig jag har googlat de många ggr på sistone men till sist lyckats hålla mig ifrån det. Jag har provat det tidigare och jag vet att det är en beroendeframkallande quickfix som tenderar att rubba ämnesomsättningen.
Jag vill egentligen stå fast vid min grundidé: jobba med mig själv och hitta en balans i att kunna äta "onyttigt" men ändå röra på mig och gå ner i vikt. Ändra roten till varför jag går upp. Å jag vet en del av det: jag har inget naturligt Stopp vid Lagom mängd och tenderar att småäta choklad, snacks och glass av uttråkan eller som det sägs "äta min känslor". Inte jämnt men det händer.
Det betyder att disciplin behövs men jag vill samtidigt inte ha det extrema så det jobbar jag mot nu.

Av Angelica - 5 november 2014 21:10

PeppApp av Olof Röhlander tycker jag är toppen. Han har också skrivit "Det blir alltid som man tänkt sig". Bilden är ett utdrag därifrån och är toppen. För ja, vad är det som egentligen hindrar mig annat än tomma ursäkter?:p

Av Angelica - 1 november 2014 01:50

Pausa, tänk , agera sedan. Tomt, rastlöshet blandad med en form av ensamhet. Jag vet att kärleken ger livet mening, syfte, ger kraft, energi.
Ett tomrum jag stundtals påminns om och försöker fylla med något nytt.
För det är inte sunt för mig med en kärlek som dränker allt annat. Som dyker upp när kärleken försvunnit.
Jag behöver fokusera på mig, nuet och framtiden. Se en styrka, skönhet och en värme hos mig själv utan en bekräftelse från någon annan.
Acceptera vad jag inte kan förändra och förändra vad jag kan.

Jag har insett att jag ibland äter mina känslor eller äter av ren uttråkan.
Vilket inte är bra för varken hyn, kroppen eller plånboken. Hjälper inte heller självkänslan eller självförtroendet.

Så ikväll struntade jag i impulsköp av av snacks och choklad eller andra onyttigheter. Dämpade min faktiska hunger med god macka full av sallad och grönsaker och efter det en banan smält i lite mörk choklad.
Borstade sedan tänderna och tog itu med disken. Inklusive slitgörat med Svinto till stekpanna(baksidan, som gick från svart till silver igen) och ugnsformar. Hyfsat nöjd med dagen trots allt.
Så, ska måla naglarna och sedan sova. Godnatt.

Skapa flashcards