Alla inlägg under oktober 2014

Av Angelica - 23 oktober 2014 07:44

... will never be again, so make it good. Uppmuntrande ord.

Igår när saker inte flöt på å bilbatteriet dog så jag fick gå hem i halvmörker, kyla och regn kände jag mig lagom positiv. Det hjälpte inte att jag innan jag ens var halvvägs råkade trampa med ena foten i en vattenpöl som var bra mycket djupare än den sett ut i halvmörkret. Vattnet som var Kallt trängde in och jag hade inte mycket annat val än att trampa på, för batteriet var lågt i mobilen och jag ville hinna så långt som möjligt med musik i öronen innan den dog. Jag hade ju inte laddat den innan eftersom det hade räckt om jag kört hem, plus att jag hade en billaddare till den. Som nu var värdelös eftersom jag inte kunde starta bilen.
Strumpbyxorna bara sjönk ner från höften/midjan när jag gick oavsett hur många gånger jag än drog upp dem och även om de inte föll ner till skorna utan stannade på låren var det inte direkt bekvämt, men gå helt barbent i kylan gick ju inte heller.

Jag var trött och hungrig eftersom jag ju Bara skulle köra å lämna böcker på biblan och sen hem och äta.
Jag var inte på ett positivt humör för fem öre. Men mitt i en negativ tankebana kom jag att tänka på de där orden, att dagens datum aldrig kommer igen. Ville jag låta den här dagen vara dagen då allt bara blev fel? Nej.

Så kom jag att tänka på det som var bra. Jag hade paraply med mig även om jag egentligen inte riktigt behövt det när jag från början skulle kört bil t&r och jag hade en varm jacka, halsduk och vantar med mig så jag frös inte supermycket.
Å jag hade från början av lathet tänkt ställa bilen olagligt nära en korsning eftersom jag bara skulle snabbt in och ut skulle det varit lite närmre. Å på kvällen brukar de inte vara kolla. Men jag ändrade mig och ställde bilen lite längre bort på en laglig plats så nu riskerar jag inga böter alls när jag inte kunde starta och flytta den.
Dessutom upptäckte jag att det inte var någon parkeringsavgift där jag stod så jag behövde inte heller betala någon avgift för de timmar den får stå imorgon tills på kvällen då jag ska få starthjälp.
Ännu en bra sak var att jag ju känt att jag inte hunnit med att träna eller få mer motion och nu fick jag ju mig faktiskt en kvällspromenad.
Plötsligt var det mycket bra med den här dagen och inte bara dåligt. Som förstärktes av att mobilbatteriet faktiskt räckte hela vägen hem så att jag slapp gå i mörkret i tystnad en enda bit.

Tänk vad en dag kunde förändras när jag ändrade inställning till den. Är det kanske det här folket från The Secret 1&2 menade när de tjatade om Gratitude som jag inte tyckte funkade för mig. Jag tyckte att det hjälper inte att vara "tacksam" för det är allt jag haft allt för länge och inga egentliga framgångar, bara stått och stampat på mer eller mindre samma ställe fastän jag kämpat och kämpat.
Men nu mår jag bättre. Mycket bättre än förra året. En dag i taget framåt.

Av Angelica - 11 oktober 2014 19:28

Japp, promenad avklarad. Gick en runda fastän solen gått ner och det var lite halvskumt här och där. En halvtimma och tre km,en bravur med tanke hur sällan jag gått nuförtiden:)
Nu ska jag plugga lite innan det blir lördagsmys; popcorn och Cola^^

Den här dagen känns rätt bra!:D

Av Angelica - 11 oktober 2014 16:19

En dag i taget och igår skulle jag fått en massa gjort men det hände inte så mycket.

Men det är okej för det var inte pga lathet utan för att jag lyssnade på kroppen- om man känner sig febrig och så öm i ögat/ögonen att det blir spänningshuvudvärk bara av att vara uppe en kort stund...
Så är det bara att acceptera ett gäng extra timmar i sängen så att kroppen får den vila den behöver, även om jag kände mig aningen rastlös så låg jag kvar. Fick i mig frukost , smoothie och lunch. Några små ärenden fixade ändå.

Idag mår jag så mycket bättre och har fått mig en kort promenad och en del annat avbockat. Dagen är ju inte slut än. Efter jag smält lunchen/middagen blir det plugg och en längre promenad.
Plugg inför omdugga och kommande tenta, behöver verkligen få mycket gjort. Ska få mycket gjort.

Av Angelica - 5 oktober 2014 14:48

Pausa , tänk, agera sedan. Agera, inte reagera. Ett bra råd från The compass/The Secret 2.

Det gjorde jag igår och har gjort idag.
Pausade, tänkte efter vad jag behövde göra och plitade ner det igår, bockar av det bit för bit idag.
Pausa är bra inte bara för att lugna röriga tankar som skapar stress, utan även för kosten.
Igår: Pausa och lägg undan chips, ät kvällsmat istället.
Idag: pausa, inte äta chips, inte äta tacos utan laga till det du tänkt från början. Drick smoothien du förberett och ha tålamod.
Även småsaker som Okej, nu blev det matlådor och sedan rörelse, men att dammsuga och moppa golvet behöver jag också göra så omprioritera.

Jag känner mig mer vaken, uppmärksam och inte fast i ett vakum i form av tv-distraktioner och dåligt samvete. Dåliga ursäkter "Äsch det är så sent nu, ingen idé".
Nej, något pluggande har det inte blivit gjort ännu men än finns det tid till även det.

Jag är på god väg till att må bra.

Skapa flashcards