Alla inlägg den 17 oktober 2010

Av Angelica - 17 oktober 2010 20:57

Tränade idag, duktigt^^


Saker som drar ner mig.

  • Cuppsatsen. VAD?
  • Nästa termin - hur blir det? Tänk om jag inte kommer in på FörEkA? Vad gör jag då?.
  • Studielån på minst 150 000 när jag är klar i juni(ev. minst 100 000 vid brysselpraktiken, men då måste jag börja betala tillbaka i typ mars också). Kan jag verkligen hitta något jobb? Kommer det sluta med att jag efter tre års utbildning ändå jobbar på typ McD, städar eller något?
  • Borde söka praktikplatsen i Bryssel men orkar inte. Eller snarare, tanken på att sätta sig ner och försöka få fram personligt brev osv....

Älsklingen N(pojkvännen alltså) hade väl en poäng med "vad förlorar du på att söka? det ger dig ju ett alternativ, du måste ju inte tacka ja om du får det om du inte vill det".

Så trött. Noll engagemang. Jag känner mig osmart. Kan inte formulera något vettigt.


Jag slits mellan lågt om ens något engagemang för Statsvetenskap och min utbidning i allmänhet, samtidigt som jag "vet" att det är bättre att ta sig igenom det sista läsåret och få ut en examen, istället för att hoppa av.

FörEkA ger mig lite hopp, ljus, för plugga/arbeta med ,något nytt, som känns aningen vettigare.


Samtidigt är jag fast här och nu. Med en kuggad tenta som det tydligen inte verkar komma någon omtenta på. Behöver gå och kolla upp det. Surt. Tre poäng ifrån.

Kändes som om jag inte kunde göra bättre då, men jag undrar jag...


Samtidigt har jag en uppkommande tenta som jag Vet att jag kan få riktigt bra på, så länge jag läser-läser-läser. Men boken ska tillbaka på tisdag och timån fanns inte förrän fredag som tidigast, och då ska ju träffa N och jaa... kanske kan jag få i mig något vettigt i några timmar.


Morgondagen är uppbokad. Föreläsning 10.15-16.00, plus timlån kl 10.00 att hämta ut innan dess som jag behöver för just den föreläsningen. Efter föreläsningen blir det att äta något, för att sedan gå på Zumba 18.35 och BodyPumb 20.20 Eventuellt Core däremellan.


Sigh. Denna veckan och nästa är minst sagt sura. De är frusterande, jobbiga.

Såklart, så har pengarna forsat iväg alldeles för mycket så att det är att snåla-snåla som gäller, klara sig så gott som helt bara på den maten jag redan har, hålla mig ifrån sötsaker, snacks och andra onödiga utgifter. Tvinga ner sötsug och hunger växelvis.

Det är förunderligt hur jag svär när jag hamnar i en såhär period innan studiemedlet kommer, att jag inte ska hamna där igen. Icke.

Jag är van vid det tyvärr.


Får se om min mer konkreta  budgetplanering kan  bli hållbar för en gång skull...



Ehrm. Zenoptimism nästa var ju tanken med den här bloggen.

Vilket betyder att jag ska Hitta en balans mellan vad jag tar mig för och vad jag tänker, agerar. Att jag ska vara optimistisk. Positiv.

Att jag ska må bättre, må BRA.

Vara lugn.

 

Men hur?

Jag har listat mina krav på mig själv, pekat ut för mig vilka som inte hänger ihop, vilka som är orealistiska. Men har jag Egentligen sedan försökt göra något åt dem?

Nej.

På tisdag kväll blir det Asthanga Yoga iaf, var ett bra tag sedan jag gick på.

Ökar den fysiska balansen,vigheten och är avslappnande:)

Välbehövligt.


Jag borde ta och meditera varje dag egentligen. Så lång tid behöver det ju inte ta.

Fem, tio minuter bara.

En stund när man är för sig själv, fyller rummet med tystnad och sina egna andetag.

Låter all sina tankar komma, och gå. Släppa ifrån sig dem.


Meditation kan vara skönt, men jag vet att det kan missbrukas också.

Det kan göra att man kväver känslor. Att man slutar bry sig.

Jag gjorde det i åttan. Det skrämde mig en aning och jag har varit lite avståndstagande och försiktig med meditation.

Men jag kanske sätta det som mål de här kommande fem vardagarna, att meditera minst fem minuter varje dag?


Ja. Det kan nog vara en bra början emot att få mig själv mot zenoptimism, men även den här bloggen.


Meditera behöver inte vara i en obekväm ställning, som en liknande skräddarställning. När jag själv har gjort det har jag mer suttit rakt upp och ner på ett golv med ryggen lutad en vägg, säng eller soffa:) Så länge man sitter upp, inte ligger ner så:)

Annars kanske man somnar:p


Dagens tips alltså: meditera minst fem minuter varje dag för att skapa lugn inom dig själv^^

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards